среда, 22 августа 2012 г.

Архітектурні особливості Нотр-Дам де Шартр


Зовнішній вигляд Шартрського собору
Сам Шартрський собор за формою являє собою латинський хрест, основа якого має довжину трохи більше 130 метрів. Звід головного нефа піднімається над підлогою на 37 метрів при його ширині більше 16 метрів. Кожен з двох бічних нефів має ширину 8 метрів і висоту склепінь - 14 метрів. Форму хреста собору надає поперечний трансепт, довжина якого складає 65 метрів, при ширині нефа в 46 метрів. При цьому кожен його фасад обладнаний трьома порталами, які багато оброблені скульптурними групами, що належать до ранньої готики.

Як було вже відмічено, західний фасад храму прикрашений двома величними вежами, несхожими між собою як по висоті, так і по архітектурному виконанню. Північна вежа, має висоту 113 метрів, є більш старої, і була побудована в першій половині XII століття. У своєму підставі вона має романську частина, яка тільки в XVI столітті була увінчана прекрасним ажурним кам'яним шатром, виконаним в химерному стилі так званої «полум'яніючої готики».
До речі, сьогодні на неї відкритий доступ, тому будь-який бажаючий може помилуватися чудовими видами Шартра, що відкриваються з висоти соборної вежі.


Південна вежа, яка була закінчена через п'ятнадцять років після Північної, на 11 метрів нижче сусідки, і виглядає більш стримано і суворо. «Стара дзвіниця», як ще іноді називають Південну башту, витримана в єдиному архітектурному стилі з усім Шартрський собором, і вважається однією з найкрасивіших веж у всьому світі.

Західний фасад собору, що з'єднує обидві вежі, виконаний в великоваговому романському стилі і містить у своєму складі три прекрасних порталу, які були врізані в нього трохи пізніше. Центральний тимпан, розташований над головним, так званим «королівським порталом», прикрашений знаменитої скульптурною композицією «Христос у славі». При цьому сам Спаситель не володіє рисами суворо судії, караючого людство за гріхи. Навпаки, він виглядає як милосердний учитель, який бажає привести всіх до спасіння.

Сам Христос, що благословляє всіх піднятими руками, знаходиться в оточенні сонму святих, а також крилатих фантастичних тварин. Розташування скульптурних груп ретельно продумано і має глибокий символічний зміст. Так, скажімо, внизу під бубнами розташовані скульптури старозавітних персонажів і предків Христа, а на самому центральному і бокових бубнах, - персонажі з Нового Завіту.

У цьому випадку чітко простежується духовний зв'язок між поколіннями та роль древніх пророків, що підготували своїм подвижництвом прихід у світ Христа-Спасителя. Не менш цікавий і рельєф, розташований в центральному порталі південного фасаду храму. Датується самим початком XII століття, він присвячений надзвичайно напруженою картині Страшного суду, який чекає світ в кінці земної історії. Даний рельєф цілком заслужено вважається найбільш яскравим зразком середньовічної готики у всьому світі.

Цікавою особливістю скульптурних фігур, що стоять на центральному порталі північного фасаду храму, є той факт, що, хоча вони ще й мають типові для романського стилю пропорції (суворе фронтальне звернення і деяка подовженість фігури), але кожна з них вже відрізняється від іншої своїми індивідуальними рисами . Бічні портали того ж фасаду містять в собі вже цілі скульптурні композиції, об'єднані єдиним біблійним сюжетом.



Комментариев нет:

Отправить комментарий